FAQ

Is er een minimum aantal (s)teunboekjes dat ik moet bestellen?
(s)teun: Ja, het minimum aantal boekjes die kan worden besteld is 8 stuks (+ 2 gratis = totaal: 10 stuks). Wij raden aan om in veelvouden van 4 stuks te bestellen want voor ieder 4 boekjes ontvangt u van ons een vijfde boekje gratis.

Mogen individuen ook (s)teun bestellen?
(s)teun: Ja, ook individuen mogen (s)teun bestellen en gebruiken voor hun persoonlijk doel. 

Is er een limiet aan het aantal acties dat onze vereniging per jaar kan uitvoeren met (s)teun?
(s)teun: Nee, u kunt in principe een onbeperkt aantal keren per jaar een actie met (s)teun uitvoeren. Wij houden het coupon aanbod courant zodat u altijd verzekerd bent van een aantrekkelijk en geldig aanbod voor uw donateurs.

Hoe snel heb ik de boekjes in huis?
(s)teun: Wij streven naar levering binnen 5 dagen nadat uw bestelling door ons is ontvangen en wij van u een akkoord hebben op de toegezonden proefdruk.

Welke gegevens kunnen worden vermeld op het boekje?
(s)teun: U kunt op de voorkant van het boekje de organisatienaam, actie tekst, een website adres en uw logo of andere afbeelding plaatsen. Het logo of afbeelding en eventueel uw website adres worden geplaatst in de witte kader. De overige teksten daarboven. U kunt op de binnenkant van het boekje - in de witte kader - uw logo een andere afbeelding herhalen of een andere afbeelding toevoegen. Ook hier kunt u eventueel uw website adres plaatsen. 

Wij adviseren gebruik te maken van het afdrukken van uw gegevens. Mensen zijn eerder geneigd te geven als ze weten aan wie en waar het geld voor bestemd is. Herkenning schept vertrouwen! Bovendien zullen uw collectanten trots en beter gemotiveerd zijn om met een persoonlijke en unieke actie te lopen (i.t.t. een generieke actie zonder enige eigen herkenning).

Wordt er afgedrukt in kleur?
(s)teun: Ja. Uw logo of afbeelding wordt afgedrukt in kleur. De teksten boven de witte kader op de voorkant worden afgedrukt in het zwart.

Kost het afdrukken van onze gegevens extra?
(s)teun: Nee. Het afdrukken van de organisatie gegevens op de (s)teunboekjes kost niets extra. Wij raden u aan de naam van uw organisatie, het logo en uw doelactie tekst te laten afdrukken op de (s)teunboekjes. Herkenning schept vertrouwen!

In welke formaten kan ik afbeeldingen uploaden?
(s)teun: wij kunnen de meeste gangbare afbeelding formaten gebruiken. Bij voorkeur ontvangen wij afbeeldingen als .jpg, .pdf of .eps.

Uitleg over de juiste resolutie van de afbeeldingen
(s)teun: Resolutie is een maateenheid voor het maximale formaat waarin een afbeelding kan worden afgedrukt zonder verlies van kwaliteit. Hoe hoger de resolutie, hoe hoger de kwaliteit. Print resolutie wordt gemeten in DPI (dots per inch). Wij raden aan om afbeeldingen te gebruiken met een minimum resolutie van 150 DPI. U kunt afbeeldingen van een lagere resolutie gebruiken, maar de kwaliteit van de afgedrukte afbeelding(-en) zal dan ook dientengevolge lager zijn. Wij raden u aan de resolutie van uw afbeelding(-en) te controleren voordat u deze gebruikt t.b.v. de opdruk op (s)teunboekjes.

Is het toegestaan dat donateurs meerdere varkentjes wassen (= veldjes open krassen)?
(s)teun: Ja zeker. U zult veelal zien dat donateurs die u organisatie en doel een warm hart toe dragen vaak een of twee extra veldjes open krassen indien zij de eerste keer een laag bedrag hebben open gekrast. Donateurs mogen zo veel veldjes open krassen als zij zelf wensen. Enige regel is dat minimaal een veldje open gekrast dient te worden voor het ontvangen van een vel voordeelbonnen.

Ik heb te weinig boekjes besteld en zit midden in een actie. Hoe kom ik snel aan extra boekjes?
(s)teun: U kunt te allen tijde een extra bestelling plaatsen. Heeft u om welke reden dan ook zeer snel extra boekjes nodig omdat u midden in een actie zit, dan zullen wij u extra bestelling als spoed bestelling behandelen en zullen wij ons uiterste best doen de bestelling nog sneller dan normaal (8 werkdagen) bij u af te leveren.

Ik heb een aantal boekjes nog over na onze actie. Wat kan ik hiermee doen?
(s)teun: U heeft twee opties.

1) U kunt de boekjes bewaren en ze op een later tijdstip inzetten. Wij garanderen dat de coupons altijd geldig zullen zijn. Indien de coupons van de overgebleven boekjes zijn verlopen dan sturen wij u nieuwe geldige couponblokken toe. Wij rekenen hiervoor alleen €9,95 aan verzend- en administratiekosten.

2) U kunt tot 50% van uw laatste bestelling, mits ongebruikt, binnen 2 maanden na factuurdatum retour sturen. Wij storten het aankoopbedrag van de door u geretourneerde boekjes - met inachtneming van de geleverde gratis boekjes - terug op uw rekening.

Hoe werkt de retour garantie?
(s)teun: U kunt tot 50% van uw laatste bestelling, mits ongebruikt, binnen 2 maanden na factuurdatum, retour sturen. Wij storten het aankoopbedrag van de door u geretourneerde boekjes - met inachtneming van de geleverde gratis boekjes - terug op uw rekening. Bij elk vierde boekje dat u bestelt leveren wij er één gratis. U heeft €12,50 per boekje betaalt. U ontvangt 20% gratis. Bij een retourzending vergoeden wij dus €10,- per geretourneerd boekje. Ongebruikt betekent dat geen enkele krasveld is opengekrast en dat de boekjes onbeschreven zijn. Het adres voor het terugsturen van boekjes is: Sponsor Europe, 's-Gravenbroekseweg 15a, 2811 GA REEUWIJK, Nederland, onder vermelding van uw debiteurnummer en factuurnummer.

Hoe werkt de coupon garantie?
(s)teun: Mocht u ongebruikte boekjes over hebben die u wilt inzetten op een later tijdstip - en waarvan de vervaldatum van de coupons is verlopen, of binnen 2 maanden zal verlopen - dan sturen wij u gratis nieuwe couponblokken toe. Wij rekenen alleen €9,95 aan verzend- en administratiekosten.

Hoe lang zijn de voordeel coupons geldig?
(s)teun: (s)teun is het hele jaar door inzetbaar. De coupons hebben een geldigheid van 1 september t/m 31 december van het daarop volgend jaar, met andere woorden 16 maanden. De coupons worden eenmaal per jaar vernieuwd en worden uiterlijk per 1 september in gebruik genomen. Er is dus een overlap tussen de geldigheid van de 'oude' en de 'nieuwe' coupons van 4 maanden. Zo bent u altijd verzekerd van coupons met een geldigheid van minimaal 4 maanden en maximaal 16 maanden, ongeacht wanneer u besteld.

Wanneer moeten de bestelde boekjes worden betaald?
(s)teun: Bij het verzenden van uw bestelling maken wij een factuur op die digitaal per email wordt verstuurd. Vanaf de factuurdatum heeft u maar liefst een betalingstermijn van 45 dagen. Deze extra lange betalingstermijn stelt u in staat de fondsen te werven voordat u de factuur hoeft te betalen. Wij raden u wel aan de boekjes pas te bestellen als u klaar bent om de actie "te lopen" zodat u het meeste voordeel heeft van de 45 dagen betalingstermijn.

Wat zijn de betaal gegevens van Sponsor Europe?
(s)teun: U kunt uw betaling overmaken t.n.v. Sponsor Europe te Reeuwijk onder vemelding van uw debiteurnummer en uw factuurnummer als volgt. Let op: Graag overmaken t.n.v. Sponsor Europe (en niet t.n.v. steun). Betaling binnen 45 dagen na factuurdatum onder vermelding van klantnummer en factuurnummer op ING Bank rekeningnummer: NL19INGB0009637889 t.n.v. Sponsor Europe, te Reeuwijk. (BIC: INGBNL2A).

Onze organisatie wil met (s)teun huis-aan-huis collecteren. Mogen we dat zomaar doen?
(s)teun: De meeste gemeentes vereisen een vergunning voor een huis-aan-huis collecte. Informeer bij de gemeente waarin u een huis-aan-huis collecte wilt organiseren. U kunt de gemeente bellen of kijk op hun internet site; daar staat vaak of, en zo ja, hoe een dergelijk vergunning geregeld kan worden. Vaak is de aanvraag noodzakelijk maar slechts een formaliteit. Wij wijzen u erop dat de verantwoordelijkheid voor het regelen van een vergunning bij u - de collecterende organisatie - ligt. Wij raden u aan eerst - indien nodig - een vergunning te regelen alvorens (s)teun te bestellen.

Heeft Sponsor Europe een CBF keurmerk?
(s)teun: Sponsor Europe is zelf geen goed doel maar bied middelen aan waarmee goede doelen fondsen kunnen werven. Derhalve is het CBF keurmerk niet van toepassing.

Hoe zit het met de belasting?
(s)teun: Er wordt 21% BTW geheven over ieder (s)teunboekje. De boekjes kosten €12,50 inclusief deze BTW. D.w.z. dat er +/- €2,17 per boekje door Sponsor Europe wordt afgedragen aan de belasting. Clubs en verenigingen zijn vrijgesteld van het heffen van BTW over hun fondsenwerving tot een bedrag van €68.067,- per jaar aan goederen en tot een bedrag van €50.000,- aan diensten (= drempel vanaf 1 januari 2014). Indien een instelling meer dan dit drempel bedrag aan fondsen in een jaar werft moet zij over het meerdere BTW rekenen. Zij kan dan de BTW op de (s)teunboekjes terugvorderen. Zie: www.belastingdienst.nl voor verdere informatie.

(s)teun en het milieu?
Duurzaam is onlosmakelijk verbonden met ons initiatief. Wij hebben oog voor zowel milieu, maatschappij en mens. Om deze reden werken wij alleen met een FSC-gecertificeerde drukkerij.
Het product: Voor de papier soorten die gebruikt worden bij de productie van het (s)teunboekje en de overige items (de folders, het (brief-)papier en de enveloppen) wordt alleen papier gebruikt met het FSC keurmerk. Het Forest Stewardship Council (FSC) staat in Nederland bekend als de Raad voor Goed Bosbeheer: hout voor papier is afkomstig uit verantwoord beheerde bossen.
De verpakking: Golfkarton bestaat uit gemiddeld 70% oudpapier. In bijna alle Europese landen bestaat er een efficiënt inzamelingssysteem. De resterende 30% zijn de zogenoemde nieuwe vezels - ze worden uit sprokkelhout (afval bij het bosbeheer) vervaardigd. Voor het vervaardigen van golfkarton hoeft er dus geen gezonde boom geveld te worden.

Bereken uw opbrengst

Ja, ik wil fondsen werven!
Voorbeeld boekje Koor00.jpg
Voorbeeld boekje Kerk00.jpg
Voorbeeld boekje Basic00.jpg
Voorbeeld boekje Scouting00.jpg
Voorbeeld boekje Voetbal00.jpg
Voorbeeld boekje Basic00.jpg
Voorbeeld boekje School00.jpg
Voorbeeld boekje Stichting00.jpg

Gratis infopakket!

Vraag een informatiepakket aan.
Inclusief voorbeeld (s)teunboekje.

Ja, stuur mij een gratis infopakket!

Wat anderen vinden

"Onze (s)teunactie is voor 100% geslaagd. Alle 125 boekjes zijn vlot verkocht.Fantastisch!"
A.Aarts. Atletiek en Trimvereniging te Raamsdonksveer
"Ik vind het een super actie!! Brengt veel geld op en dat hebben we nodig! Mijn cijfer voor deze actie is een 9!"
Margo G. Schellingerhout. Voorzitter PR-commissie Interkerkelijk koor te Bodegraven
"De steunactie van ons gaat geweldig! De meeste jongens vinden het leuk om te doen en sommigen waren in een middag klaar."
T. Hermie. Voetbalvereniging te De Bilt
"De actie (s)teun is ons zeer goed bevallen. We zijn zeer tevreden met het resultaat en jullie fantastische service! Ga zo door!"
D. Egbertsen. Landelijke Stichting op het gebied van onderwijs
"Zeer tevreden over de samenwerking. Gemakkelijk aan te vragen en zeer goed bevonden door onze spelers."
Filip Van Der Meiren - Sporttechnisch Coördinator, Vlaamse Baseball en Softball Liga
"Wij hebben de (s)teunactie als een heel positief iets gezien. Onze leden variëren in leeftijd tussen de 9 en 18 jaar en iedereen vond het heel duidelijk en simpel."
Carol Bosland. Avant Courir Winter Guard
"In korte tijd met weinig middelen een flink bedrag aan sponsorgeld bij elkaar gekregen met de actie (s)teun. TOP!!"
A. Kits - Chr. Muziekvereniging Harmonie, Leek
"Wij hebben met plezier gewerkt met de steunboekjes. Totale opbrengst 2.800 euro!"
Harmonie Juliana, Waalre
"Zeer tevreden over de samenwerking. Gemakkelijk aan te vragen en zeer goed bevonden door onze spelers."
Belgium Baseball Academy
"De steunactie is uitermate goed ontvangen met het gewenste resultaat"
Sjaak van Dongen, DIEREN4U